Jannekes reis als leesmediaconsulent
Met een brede achtergrond in onderwijs, kinderopvang en welzijnswerk, vond Janneke Bogaerts zes jaar geleden haar roeping als leesmediaconsulent bij de Bibliotheek Eindhoven. Ze zet zich elke dag in om kinderen ouders en professionals te inspireren met boeken en digitale media. Het werk biedt haar precies de uitdaging die ze zoekt: “Ik geniet van de afwisseling en de vrijheid om mijn eigen agenda te bepalen en om op elke locatie te kijken wat er nodig is en waar je de focus op wil leggen.”
Een veelzijdige rol met impact
Als leesmediaconsulent is Janneke verantwoordelijk voor zes kindercentra; een combinatie van school en kinderopvang van 0-12 jaar. Deze locaties variëren van opvang voor kinderen van expats tot vluchtelingenkinderen. Dit vraagt om een flexibele aanpak, vertelt ze: “Elke plek heeft zijn eigen karakter en eigen behoeften. Sommige centra zijn al ver gevorderd: ze lezen regelmatig voor en zien lezen echt als een vast onderdeel van hun dagelijkse praktijk,” vertelt ze. “Op andere locaties is dat een grotere uitdaging. Daar werk ik met pedagogisch medewerkers aan een visie om lezen op een haalbare manier te integreren in de dagelijkse routines. Het vraagt om maatwerk en doorzettingsvermogen, maar het is geweldig om te zien hoe lezen steeds meer onderdeel wordt van het dagelijkse plaatje.”
Een dag vol leesbevordering en inspiratie
Jannekes werkweek is daarmee allesbehalve voorspelbaar. “Elke dag is echt anders,” zegt ze enthousiast. “Ik werk op verschillende niveaus: de ene dag ben ik op beleidsniveau bezig en de volgende dag geef ik voorlichting aan ouders of werk ik met kinderen op de groep. Soms ben ik op locatie bij een kindercentrum, dan weer in de bibliotheek om afspraken te maken met collega’s.” Het dynamische karakter van haar werk vindt ze fantastisch.
“Het is superleuk dat je nooit precies weet hoe je volgende maand eruit gaat zien. Juist die afwisseling maakt dat ik elke dag met energie en plezier aan de slag ga.”
Janneke begint vandaag haar dag met het voorbereiden van de Nationale Voorleesdagen. Samen met haar collega’s bekijkt ze de boeken en bespreken ze welke activiteiten hierbij passen, zodat pedagogisch medewerkers zelf met voorlezen aan de slag gaan. Een bijzonder moment is het Voorleesontbijt, waar de burgemeester en wethouder komen voorlezen om het belang ervan te benadrukken.
Later op de ochtend organiseert Janneke een winterthema-activiteit met ouders en kinderen. Ze gebruikt een vertelkastje, een klein theater met platen van prentenboeken en legt ouders uit hoe ze thuis op een speelse manier kunnen voorlezen. Ze kiest haar materialen zorgvuldig uit en gebruikt soms tekstloze boeken, zodat ouders en kinderen met een andere taalachtergrond samen verhalen kunnen verzinnen.
In de middag bezorgt Janneke nieuwe boekencollecties op scholen. Dankzij een samenwerking met ASML krijgen professionals op deze scholen een training over meertaligheid, gevolgd door een meertalige collectie boeken. Janneke ziet hoe dit initiatief helpt om de diverse achtergronden van kinderen te ondersteunen, omdat de boeken in meerdere talen regelmatig worden uitgeleend. Zo werkt ze elke dag aan leesplezier, inspiratie en taalontwikkeling voor kinderen, ouders en professionals.
Wow moment
Janneke gelooft sterk in de kracht van boeken om kinderen te inspireren en te raken. Een van de meest waardevolle momenten in haar werk was toen een jongen die “lezen stom en lastig vond” na een speeddatesessie met boeken enthousiast naar haar toekwam en vroeg of ze een bepaald boek voor hem had meegenomen. “Als ik kinderen met plezier zie opgaan in een boek, dán weet je dat je verschil hebt gemaakt,” zegt ze stralend.
Het proces van inspireren en veranderen
Een belangrijk deel van Jannekes werk is de samenwerking met de pedagogisch medewerkers van de kindcentra. Op veel locaties merkt Janneke dat teams soms zoekende zijn naar manieren om lezen echt onderdeel te maken van de dagelijkse praktijk. “Soms voelt het als roepen in de woestijn,” vertelt ze. “Ze vinden het lastig om hun team mee te krijgen en de eerste stappen kunnen wat stroef verlopen.” Maar na een paar sessies ziet Janneke vaak de verandering ontstaan: ze gaan met haar tips aan de slag en ontdekken het plezier dat lezen met zich meebrengt. Het enthousiasme begint aanstekelijk te werken.
"Als ze eenmaal zien hoeveel plezier het de kinderen
oplevert, willen ze zelf graag meedoen. Dat is een prachtig proces om te zien."
Het uiteindelijk doel is om kinderen met boeken, taal en digitaal burgerschap in aanraking te laten komen. “Daar hebben we de ouders/verzorgers en professionals echt voor nodig. Ik kom graag in de klassen of groepen, maar uiteindelijk moet de professional er zelf mee aan de slag gaan. Als de medewerkers en ouders het leesplezier omarmen, kunnen zij die passie overdragen op de kinderen.”
Ook de ontmoetingen met ouders laten een blijvende indruk achter. Via ouderbijeenkomsten leert Janneke de gezinnen kennen en herkent ze soms later ouders in de bibliotheek die moeilijk te bereiken leken. “Je ziet dan dat het werkt,” vertelt ze. Een bijzonder moment was toen twee jongens uit een klas, waar ze net boekentips had gegeven, speciaal naar de bibliotheek kwamen. “Ze vertelden aan mijn collega dat ze mij zo’n leuke juf vonden en wilden weten of ik meer boekentips voor ze had.” Dit soort momenten zijn voor Janneke het bewijs dat haar inzet om enthousiasme voor boeken over te brengen echt effect heeft.
Ze wijst op initiatieven zoals BoekStart, waarmee ouders al met hun baby kunnen beginnen met lezen. “Veel ouders realiseren zich niet hoe waardevol het is om al vroeg met lezen te beginnen. Boeken brengen kinderen in aanraking met een wereld vol verbeelding, en die kans wil ik iedereen geven.”
Digitale media in de opvoeding
Naast het bevorderen van leesplezier, speelt ook digitale media een belangrijke rol in Janneke’s werk. Ze geeft trainingen en organiseert ouderavonden over digitale opvoeding, een thema dat tegenwoordig voor veel ouders een uitdaging vormt. “Een boek en een scherm zijn beide vormen van media, maar ze hebben een heel andere impact op de ontwikkeling van kinderen,” vertelt ze. Janneke probeert ouders bewuster te maken van de keuzes die ze kunnen maken voor hun kinderen, en wijst hen op initiatieven zoals Bereslim en Reading Corner. “Zo kunnen kinderen ook online op een positieve en educatieve manier met taal bezig zijn.”
Het advies: zie de Bibliotheek als levendige ontmoetingsplek
De rol van leesmediaconsulent vraagt om zelfstandigheid en flexibiliteit, vertelt Janneke. “Je moet goed kunnen inspelen op wat een locatie of groep nodig heeft. Soms vraagt dat om creativiteit en improvisatie.” Voor Janneke is juist deze vrijheid wat haar werk zo aantrekkelijk maakt. “Ik vind het geweldig om op elke locatie maatwerk te leveren en zie direct de impact van wat ik doe. Het geeft zoveel voldoening om kinderen te helpen de wereld van boeken te ontdekken.”
Haar advies is om de bibliotheek te zien als een ontmoetingsplek voor iedereen. “De bibliotheek van nu is niet meer alleen boeken,” legt ze uit. “Loop eens een bieb binnen en kijk wat er allemaal gebeurt. Er zijn samenwerkingen in de wijk en we hebben een biebcafé in het hart van de bieb. Het is een plek waar je fijn samen kan zijn met verschillende mensen.
Inspiratie voor ouders en pedagogisch medewerkers
Door haar werk bij de bibliotheek creëert Janneke niet alleen nieuwe lezers, maar bouwt ze ook aan een toekomst waarin lezen een vast onderdeel is van de opvoeding en ontwikkeling van kinderen. Met haar passie, toewijding en oog voor de verschillende behoeften van kinderen en opvoeders, laat ze zien hoe lezen kan bijdragen aan een wereld vol verbeelding en verbinding.