Leesplezier bij de jeugd: het probleem en de oplossing in het onderwijs - Uitzending Buitenhof 21 mei
De leesvaardigheid en het leesplezier van Nederlandse leerlingen is verder afgenomen. Dat blijkt uit het internationale onderzoek Pirls waaraan 57 landen meedoen. Nederlandse jongeren bungelen helemaal onderaan de lijst als het gaat om leesplezier. Daarmee daalt ook de leesvaardigheid. Onderzoekers, politici en leraren maken zich al jaren zorgen. Schrijver Kluun en leraar Merel van Vroonhoven, tevens voorzitter raad van toezicht Stichting Lezen, zien niet alleen het probleem maar ook de oplossing. Het goede nieuws alvast: het is niet zo dat kinderen en jongeren lezen niet meer leuk vinden. Het ligt aan hoe we het ze willen leren.
‘Kennis is klittenband: hoe meer je over een onderwerp leest, hoe makkelijker het is om daarover te lezen’, zegt leraar en voorzitter van Stichting Lezen, Merel van Vroonhoven. ‘Dus de ingang om kinderen enthousiast te krijgen om te lezen moet een leuk thema zijn.’ Volgens schrijver Kluun ligt het afnemen van de leesvaardigheid niet aan de leraren: ‘Je zult het vak weer leuk moeten maken. Niet zo focussen op kernzinnen, verwijswoorden, signaalwoorden, want je krijgt zelfs de meest lamlendige puber geïnteresseerd in taal als je over verhalen mag vertellen. We focussen zo op technisch lezen, het is alsof je een kind meeneemt naar een restaurant en zegt: dan moet je wel oesters lezen. We dringen ze zoveel dingen op.’ De verplichte leeslijst moet op de schop: ‘Een kind van nu, wil lezen over dingen van nu. Young adult boeken zijn groter dan ooit. Kinderen lezen als een gek, maar wel binnen hun eigen interessegebied’, besluit Kluun.