Verdiepende informatie

Samen bouwen aan leesbevordering: de rol van de Bibliotheek en de kinderopvang

Lezen is van groot belang voor een goede taalbeheersing. Wie goed kan lezen, behaalt betere schoolresultaten en heeft daarna meer kans op het vinden van een passende plek in de maatschappij. Goed kunnen lezen leidt tot meer kennis van de wereld en dus tot het kritischer kunnen omgaan met alle informatie die er om ons heen te vinden is. Met lezen kun je dan ook niet vroeg genoeg beginnen.

Bekijk de brochure

Gebruik van en ervaringen met digitale prentenboeken in de kinderopvang

Binnen de kinderopvang is veel aandacht voor de taalontwikkeling van kinderen. Kinderen worden bijvoorbeeld vaak voorgelezen uit (papieren) prentenboeken. Sinds een aantal jaren is hier de mogelijkheid van digitaal voorlezen bij gekomen. Ondanks de positieve effecten van digitale prentenboeken op de taalvaardigheid van jonge kinderen, lijken zulke prentenboeken in de kinderopvang nog niet veel te worden ingezet.

Op verzoek van de Koninklijke Bibliotheek en Stichting Lezen heeft de Erasmus Universiteit een onderzoek uitgevoerd naar de vraag hoe frequent en op welke manier digitale prentenboeken momenteel worden gebruikt in de kinderopvang.

Bekijk het onderzoek

Onderzoek Boekstart maakt slimmer

Drie maanden na de geboorte van hun kind ontvangen ouders een waardebon voor een BoekStart-koffertje met een boekje en een cd met kinderliedjes en een gratis babylidmaatschap van de bibliotheek. In dit onderzoek is gekekenof een extensief programma als BoekStart voorlezen stimuleert en effect heeft op taalontwikkeling. 

Bekijk het onderzoek

Meer voorlezen, beter in taal

Deze brochure biedt een op feiten gebaseerde onderbouwing voor de aanname dat voorlezen belangrijk is voor de taalontwikkeling van jonge
kinderen. 

Bekijk de brochure

Onderzoek Voorlezen in de kinderopvang

Wist je dat managers van BoekStart-kindcentra hun kindcentrum positiever beoordelen dan andere kindcentra? Deze en andere handige feiten uit de onderzoekpublicatie kunnen je verhaal versterken bij ketenpartners. 

Bekijk het onderzoek

Taalstimulering en cognitieve stimulering bij kinderen van 0 tot 2,5 jaar

Een literatuurstudie over taalstimulering bij kinderen van 0 tot 2,5 jaar.

Bekijk het onderzoek

Het babybrein

Moet je telkens weer uitleggen waarom voorlezen aan baby's en dreumesen belangrijk is? Laat mensen in jouw netwerk dan bovenstaand fragment zien waarin hoogleraar Sabine Hunnius vertelt over de ontwikkeling van het babybrein. Of lees meer over haar onderzoek via onderstaande link.

Bekijk het onderzoek