Nieuws
Het laatste nieuws van Leesoffensief Brabant:
Zomerlezen - Hoe stimuleer je als bibliotheek lezen in de vakantie?
10 april 2024
Lekker in de zon, boekje erbij en lezen maar. Voor jou klinkt dat wellicht als de ideale vakantie, maar helaas zien we dat beeld steeds minder terug komen. Zeker voor kinderen kan dit gevolgen hebben op hun leesvaardigheid. Wanneer ze in een zomervakantie 6 weken niet lezen, lopen ze namelijk het risico om een leesniveau achteruit te gaan. In de volgende groep of leerjaar wordt een hoger niveau van hen verwacht, terwijl ze hier dan vaak niet klaar voor zijn. Als bibliotheek kun je hier (samen met...
Bibliotheken zetten samen met het onderwijs in op leeskracht in de les
4 april 2024
Basisvaardigheden worden steeds belangrijker, ook in het onderwijs. Het Leesoffensief Brabant organiseerde samen met Brabantse bibliotheken een incompanytraining voor honderd docenten van het Zwijsen College in Veghel, waarbij de focus lag op het integreren van de basisvaardigheden Taal, Digitale Geletterdheid en Burgerschap. Annelies van Uden, programmamanager bij de Noord Oost Brabantse Bibliotheken, en Hannah Schouten, adviseur bij Cubiss en werkgroeplid bij het Leesoffensief Brabant, vertellen...
De kracht van samenwerking tussen OMO en het Leesoffensief Brabant
18 maart 2024
Het is best lastig om een structurele samenwerking aan te gaan met een voortgezet onderwijsorganisatie. De Bibliotheek West-Brabant heeft sinds 2 jaar een samenwerking met een OMO koepelorganisatie. Hoe hebben zij dit aangepakt? We spraken met Gertruud Hoff, programmamaker 0-18 jaar bij de Bibliotheek West-Brabant.
Leesvaardigheid onder jongeren daalt zorgwekkend
14 maart 2024
Uit onderzoek blijkt dat Nederland in Europa op de één na laatste plaats staat wat leesvaardigheid betreft. Joy Homfeld, student aan de Fontys Hogeschool voor Journalistiek wilde weten of de bibliotheek hiervan op de hoogte is en wat de Bibliotheek West-Brabant doet om de leesvaardigheid te verbeteren. En om kinderen en jongeren te helpen het leesplezier te vergroten.
Samen bouwen aan leesbevordering: de rol van de Bibliotheek en het primair onderwijs
7 maart 2024
Lezen is van groot belang voor een goede taalbeheersing. Wie goed kan lezen, behaalt betere schoolresultaten en heeft daarna meer kans op het vinden van een passende plek in de maatschappij. Goed kunnen lezen leidt tot meer kennis van de wereld en dus tot het kritischer kunnen omgaan met alle informatie die er, via veel verschillende media, om ons heen te vinden is. In een wereld waarin er informatie in overvloed is, is dat een belangrijke vaardigheid die we onze kinderen moeten aanleren.
Locaties rondreizende expositie - maart
29 februari 2024
De expositie Letters voor het Leven reist rond. Bekijk hier waar je de expositie in de maand januari kunt bezoeken!
Samenwerking OMO en de Bibliotheek West-Brabant
21 februari 2024
Het is best lastig om een structurele samenwerking aan te gaan met een voortgezet onderwijsorganisatie. De Bibliotheek West-Brabant heeft sinds 2 jaar een samenwerking met een OMO koepelorganisatie. Hoe hebben zij dit aangepakt? We spraken met Gertruud Hoff, programmamaker 0-18 jaar bij de Bibliotheek West-Brabant.
Leesoffensief organiseert training voor 100 docenten over de basisvaardigheden
10 januari 2024
Honderd docenten van het Zwijsen College gaan aan de slag met de basisvaardigheden tijdens de verkorte Leeskracht in de les-training. Met deze training leren docenten de basisvaardigheden te integreren in hun lessen en maken zij kennis met de rol en visie van de Bibliotheek.
Samen bouwen aan leesbevordering: de rol van de Bibliotheek en de kinderopvang
18 december 2023
Lezen is van groot belang voor een goede taalbeheersing. Wie goed kan lezen, behaalt betere schoolresultaten en heeft daarna meer kans op het vinden van een passende plek in de maatschappij. Goed kunnen lezen leidt tot meer kennis van de wereld en dus tot het kritischer kunnen omgaan met alle informatie die er om ons heen te vinden is. Met lezen kun je dan ook niet vroeg genoeg beginnen.
Roep om integrale aanpak en structurele middelen
13 december 2023
De leesvaardigheid van 15-jarigen is opnieuw fors gedaald, blijkt uit het nieuwe PISA-onderzoek. Dat was te verwachten. De resultaten benadrukken nogmaals de noodzaak om te blijven investeren in een geletterde samenleving. Gelukkig zijn er veel mooie initiatieven en interventies om het tij te keren. Om die te laten slagen, is het van belang dat de randvoorwaarden kloppen: een integrale aanpak, structurele middelen en een geborgde ketensamenwerking.